Hur ska jag komma igång med löpningen?

Det kanske är den allra vanligaste frågan jag får i sociala medier. Både på mitt instagram och på facebook.

Jag började springa när jag och mina vänner var på Bali 2018/19. Vi åkte dit för att fira nyår. För att sola, bada. För semester. För jobb och för att jag skulle träffa min yngsta dotter.

Man är rätt mosig när man rest så långt och jag tänkte när jag låg och flöt ut i en solstol och kände mig bakfull pga jetlag att det är nu eller aldrig. Helt lediga dagar (jag är inte superbra på att inte ha någonting planerat) som jag kan använda till nästan vad som helst (förutom mitt skrivande då).

Jag tog reda på ett gym (omöjligt att springa och må bra i 38 grader på vägar som har en promenadremsa på tio centimeter), tåg taxi dit och gjorde upp med gymägaren att jag ville springa varje dag i tre veckor och frågade vad det kostade. Det slutade med att jag löste ett månadskort. Kändes helt rätt att jag kunde göra något bra för honom samtidigt som jag gjorde något bra för mig (ett månadskort kostade 500:-).

Sedan gjorde jag upp med den fina taxichauffören att han skulle hämta mig på hotellet varje dag kl. 07.30 och köra mig till gymet och hämta mig där en timme efter att han släppt av mig. Jag målade in mig själv i ett hörn … gjorde det lite jobbigt för mig själv att ”komma undan”.

Sedan la jag upp min löpning så här:

Vecka 1: 3 km på hastighet 7 varje dag
Vecka 2: 5 km på hastighet 8 varje dag
Vecka 3: 7 km på hastighet 9,5 varje dag

Sedan dess har jag sprungit minst fem gånger i veckan. Långa perioder blir det varje dag, när jag har intensiva jobbveckor blir det mindre.

Det är så man kommer igång. Bara gör det.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.